onsdag, maj 03, 2006

Stan vs. Landet

Jag är född och uppvuxen på landet. Ibland kan jag längta tillbaka till landet, nu när jag bor i stan. Så vilket är egentligen bäst?

Stan:
+ Nära till det mesta man behöver, lätt att ta sig till och från jobbet, man kan promenera hem från en utekväll, inte beroende av bil (kollektivtrafik), många grannar…
- Mycket oljud, avgaser, många grannar

Landet:
+ Lugnt o fridfullt, gräsmark, ängar, skog, lättare att ha hund,…
- Beroende av bil, jobbigt med snöoväder,

Dessutom skulle jag gärna bo i ett hus….

Lägenhet:
+ Man kan flytta när man vill, du har en hyresvärd som kan hjälpa dig med det mesta…
- Du hör grannarna hela tiden, aldrig någon tid i tvättstugan ledig, du kan inte göra om precis vad du vill (om det inte är bostadsrätt iofs…)

Hus:
+ Du har något eget, du kan göra om vad du vill (om du inte hyr såklart), inkluderar oftast en trädgård och således kanske också en uteplats, lättare med garage…
- Ev svårt o sälja om du vill flytta, mycket omkostnader för sopor, skorsten, måla om då och då osv

Ja, nu har jag ju inte rabblat upp alla +/- som finns men ialla fall några och vad kan jag konstatera för mig själv? Det smidigaste vore ett hus i stan. Någonting eget i ett bra läge. Men jag längtar nog ändå ut till landet. För landet behöver ju inte vara långt bort, det räcker ju med andra sidan stora vägen så är man nästan där



1 kommentar:

Anonym sa...

Just nu trivs jag ganska bra med att bo i en stad men längre fram blir det nog tillbaks till landet. Är uppvuxen med en massa skog och hav nära så det drar alltid...