tisdag, januari 17, 2006

resumé 2005

Nytt år nudå. Kanske dags att ta sig en tillbakablick på det förra? Liksom, vad gjorde jag av det? =)

Jag fortsatte ialla fall att jobba kvar på McDonalds, som jag hade tänkte att inte göra. Fast jag passade ändå på att pröva på andra saker samtidigt. Till exempel var jag tvättbiträde på Berendsen Textil Service i två veckor, hur slitigt som helst fast det var kul med alla ungdomar som jobbade där, precis som donken. Sen klev jag även på en behovs-anställning på Skokanonen, Fame World. Men under hela tiden stannade jag kvar på allas vårt donkidonken. I höstas blevjag verifierad handledare och även klädansvarig. Så nu är jag också lite viktig, haha ;P

Vecka 6 åkte jag o fyra godingar; Fia, Nina, Åsa och Sarah, upp till Sälen och ställde till med kalas. En resa med riktigt drag i! Vi åkte skidor&bräda så mycket vi bara kunde och orkade. Solade när solen tittade fram. Och en dag var jag och Fia ute på fjället och sökte efter vår borttappade Nina som visade sig sitta hemma och kolla på teven och värma fötterna. Jojo! Sen fulade vi oss en hel del också, så som bara vi kan =D. Det blev också en tur till HC och en tur till Aqua Bar. En hel del vin och cider, och jo, jag minns det, en kväll blev det 14 öl för Hanna! Men det vart ingen fara med henne fördet... Men frågan är; kommer jag någonsin vilja smaka på qourn igen?!

I början av mars tog jag flyget med ryanair och for till London på en kortvecka. Jag, Fia och Nina hittade en snorbilligresa med flyg och boende för 1500:- i fyra dagar. Väl där shoppade vi järnet, åtminstone fönstershoppade järnet. Fast Sofia shoppade järnet på alla sätt som går =) Vi var nog på alla shoppinggator vi kunde hitta inom första zonen av London, tror till och med att vi tog oss till några i zon två. Sen var på Picadilly Circus och åt jättegod lunch. Kollade in Portobello Road där det brukar hållas marknader men det missade vi totalt. Fast det var fint. Åt frukost varje dag på Bagelfactory, hur gott som helst. Till det var det latte, läsk eller juice. Ja, det var riktigt kul!

23 april - det är också en dag, eller kanske mer kväll, att minnas! Då slog jag, Åsa och Sarah våra kloka huvuden ihop och ställde till med en färgsprakande 80-talsfest. Vi hade ju, eller skulle bli, 20 år fyllda! Fyllde skyttepaviljongen med massa ballonger och bus. Klädde i oss de snygga (?) 80-talskreationerna som vi köpt på Myrorna, dunkade igång alla tokiga 80-talslåtar och körde hårt. Inte förräns 5.30 på morronen la vi huvudet på kudden och slocknade. Då hade det hänt mycket under kvällen. Massa skoj. Och galet, det började faktiskt brinna i barduken. Gash!

Under slutet av 04 och dittils hela 05 planerade jag och Tobias att dra ut på tågluff i Europa. Vi planerade, funderade och planerade. Till slut bestämde vi oss för att dra iväg och vara borta under juli månad. Därav ställde vi till med en fest i alkohålet i mitten av maj och bjöd in alla våra goa vänner! En filmkamera hittade playknappen och några riktigt knasiga klipp spelades in. Väldigt roligt minne =)

Vad händer mer innan det bar av ut i världen?... Jo just det! Hanna samlade på sig några fler vuxenpoäng för hon gick och köpte sig en bil, inte vilken som helst heller. En Saab! Årsmodell 94. Trodde aldrig att jag skulle köpa mig en Saab. Nej,det trodde jag verkligen inte. Men nu är jag nöjd, den funkar fint. Tråkigt att det kostar pengar bara, haha! Har brummat på några roadtrips med den också nu. Det blir lätt så när jag och Fia sätter oss i bilar.

I juni kom Erica och Kulan hem från sin jorden runt-resa. Det var roligt att få träffa dem efter att ha varit borta hela våren! Brunbrända och fina kom dem hem med en kram och massa roligt att berätta.

Sen kom då äntligen midsommarveckan och början till vår underbara tågluff! Vi startade resan med att ta med våra goa kompisar på den. Satte oss på färjan till Danmark, åkte vidare till Aalborg och stannade i dagarna fyra. Där firade vi midsommar med massa galna upptåg och hade riktigt riktigt skoj! Vi grillade, spelade boll, drack öl, körde drinking games, gick ut på Jungfru Ane Gade. Där hade dom fasligt billiga shots och öl. Ja, 12:- för en fishermans friendshot och 20:- för en tvåliters ölkanna. Fina grejer det ;) Därefter åkter de andra hem och vi fortsatte färden ner genom Tyskland. I Berlin stannade vi till i några dagar och kände på storstadspulsen. Bodde på ett hotell som nästintill var ett Ikea. Åt den godaste dönerkebaben vi någonsin ätit! Vi hann också med stopp i Tjeckien (Prag är en RIKTIG pärla!) och Ungern. Vi stannade som längst i Kroatien, där vi åkte runt i två veckor. Vi besökte Split, Hvar, Korcula och Sibenik. Väldigt vackert! Vilka kuster, vilket vatten, vilka priser! Vi stormtrivdes. Avslutade våra äventyr på resan med en utflykt till Krka Waterfalls en bit bortanför Sibenik. Det var en verklig upplevelse det. Vattenfall vart man än vände nosen. Många, stora, små. Man kunde gå "under" dem, och man kunde bada längst ner av berget. Underbaart! Det är verkligen en resa och en upplevelse jag kommer att bära med mig. Lärorikt och utmanande. Otroligt roligt, men jobbigt också. Alla tåg har inte komfort som dem dåligaste här i Sverige ens... Men det var det värt! =)

Det hände visst en hel del under förra året märker jag. Jag tror att 2005 var ett väldigt bra år för min del. Jag kan inte minnas några större tråkigheter utan mest sånt som var roligt... Kanske märks av min långa historia ;)

När jag kom hem gjorde 3 veckors inhopp på Skokanonen och sen fortsatte jag på donken. Varvade arbetet där med mitt croupierjobb, skokanonenjobbet och massa skoj med Tobias och våra kompisar. Det var jätteroligt att komma hem, samtidigt som det var tråkigt, för man fick träffa alla kompisar och ha så roligt! Vi åkte ut på en seglarvecka i Vänern, var på Liseberg och åkte Balder 57874893 gånger och diverse andra upptåg.

Avslutade året med en God Jul. En delad också, för vi var hos både mina päron och Tobbes familj under självaste julafton. Nyår firades in hos Malin tillsammans med henne, Tobbe, Niklas&Erica, Niklas&Anna samt Göttöhmannen.

Ja, sammantaget så är jag väldigt nöjd med 2005. Jag hoppas på ett lika bra kanonår nu! Gott Nytt År och Lycka Till med allt vad ni tar er för! =D

Inga kommentarer: