måndag, januari 16, 2006

Elgiganten - numera Elgigantsfjanten

Köpte mig en ny mobil dagar innan jul. Fick den hem dagen före julafton, en julklapp till mig själv. Roligt =) Eller kanske inte. Den krånglade det första den gjorde och inte kunde jag lämna tillbaka den med en gång för det var juldagarna. Fick vänta tills mellandagarna. Åkte tillbaka med min mobil för att reklamera, själv ansåg jag att jag borde fått en ny med en gång eftersom det var fel vid leverans. Men det var tydligen bara jag som tyckte så för det blev inget med det. In på service, tillbaka inom 1-5 veckor. Jaha. Kul. Så länge varade det.

2 veckor senare, närmare bestämt i onsdags, fick jag tillbaka den. Glad igen, nu ska man äntligen få testa den nya mobilen! Som man inte hann med förra gången. Men, hallå? Varför ska den funka för? Det är väl onödigt när den vart på service i 2 veckor. Inte funkade väl den, samma fel kvarstod ju så fort jag fick igång telefonen och skulle ringa på den. Man blir ju så trött. Och det konstiga är att det verkar bara drabba (jag vet det inte alltid är så men...) de stora el-kedjorna som t.ex. onoff (där jag köpte en helt galen tv), siba eller som i detta fallet elgiganten.

På lördagen samma vecka får jag dra iväg till Skövde igen. Hur kul är det att åka till Skövde för massa svindyr bensin (som man borde sänka skatten på ;)) för att lämna in mobilen IGEN?! Ja, oj vad tråkigt säger säljaren där. U bet! Tro fan det när man betalat 2 papp för en grej som inte funkar. Så kläcker han kommentaren; - Hade du bara kommit inom en vecka hade du ju fått en ny mobil. Jasså? Det var ju konstigt då lilla du, eftersom jag var tillbaka med den inom 5 dagar. Men men, jag ringer telefonsupporten för att kolla deras policy. Damen där bara svamlar och säger att "ja vissa kanske säger så". ??? Vaddå säger så? Har ni inte samma regler i samtliga butiker eller åtminstone för alla säljare inom samma varuhus? Blev arg på att den där damen inte kunde ge mig något vettigt svar, bad om att bli kopplad direkt till Skövdebutiken istället (eftersom det inte finns något nummer dit ANYWHERE) men se, ne det går inte det heller.

Blev så jäkla förbannad på hela skiten att jag satte mej och knåpade ihop ett riktigt argt klagomejl och sände iväg till den där hemska Elgiganten som jag verkligen inte tänker handla elektronik hos igen. Ja, jag låter väl både sur och till viss del löjlig men man förväntar sig faktiskt att det ska fungera, särskilt efter att den vart på service. Dessutom har man pungat ut 2000:- på ingenting känns det som.... Suck.

Så mitt råd till er: Handla inte hos alla stora "billiga" elkedjor, för dom prioriterar inte den vänliga servicen man möter hos de mindre butikerna. Betala den där extra 100-lappen för den service och snabba hjälp man får. Ibland är man bra snål så att dumheten går före visheten.
Sist köpte jag min mobil hos den lokala expertbutiken och dom har hjälpt mig med uppdatering av mjukvara o hela kittet, utan att det krånglat.


Man ska kunna kräva rättvis, snabb och vänlig servie. Butiker och kedjor borde vara glada att man valt att handla hos just dem, och då ska man få hjälp. Okej, jag har fått hjälp men en aning förrvirrande och irriterande. Inte sagt att det aldrig krånglar för mindre butiker men jag upplever en bättre service där. Eller vad säger ni? Kanske inte kommer spela så stor roll länge till, för om det fortsätter som nu, handlar väl alla snart på nätet och får skicka tillbaka sina reklamationer.. Eller.. inte vet jag. Jag vet bara att jag förbannad! Med all rätt.

Inga kommentarer: